Auping, het populaire Nederlandse kwaliteitsmerk wat al ruim een eeuw bedden en aanverwante artikelen maakt. Lees hier alles over dit prachtige merk en zie welke acties er zijn, waar je Auping producten kunt kopen, waar je op moet letten bij het kopen van een Auping en populaire producten en kooptips.

Bedden en matrassen van Auping

Auping is een Nederlandse leverancier van kwalitatief hoogwaardige bedden en alle toebehoren. Auping levert, bedden, bodems, matrassen, dekens en kussens. Het familiebedrijf uit Deventer mag zich sinds 1988 Koninklijke Auping B.V. noemen. In 1988 bestond Auping al ruim 120 jaar, en heeft daarmee een rijke geschiedenis.

Auping

Geschiedenis

De geschiedenis van Auping gaat zoals gezegd heel ver terug. Hoe is men gekomen tot waar men nu is?

Johannes Auping
Van Johannes naar Albert
Omwenteling '50
Koninklijke erkenning

De fornuizen van Johannes Auping

Toen Johannes Auping zijn bedrijf begon als smederij in 1868 maakt hij nog kachels en fornuizen. Het zou tot 1885 duren voordat hij de opdracht kreeg van het St. Geertruiden Gasthuis om matrassen te maken. Ze kozen voor Auping vanwege zijn ervaring in smeedwerk en bandstalen bodems. Hij ontwikkelde matrassen van gevlochten staal die veel hygiënischer waren dan de gebruikelijke matrassen van stro. Vijf jaar later verbeterde hij de stalen constructie met een verend matras voor het Burgerziekenhuis in Amsterdan. Dit werd het Stalen Gezondheidsmatras genoemd.

Met één steen van Johannes naar Albert

In 1912 verhuisde de fabriek van Auping naar een grotere locatie aan de Laan van Borgele. Albert Auping, op dat moment vier jaar oud, mocht de eerste steen leggen. Veertig jaar later zou hij zelf aan het hoofd staan van dit bedrijf. Auping was niet de enige met ruimtegebrek, veel Nederlanders hadden behoefte aan extra ruimte. In 1925 kwam Auping met een revolutionair nieuw bed dat opklapbaar was. Dit bed was meteen een grote hit bij de consument.

Omwenteling in de jaren vijftig

In 1951 namen de kleinzoons Albert en Leo het bedrijf over en Frans Savenije zou later ook toetreden tot de directie. Auping maakte op dat moment moeilijke tijden mee. Het grote assortiment achterhaalde producten werd vervangen door massaproductie met als boegbeeld de Auping Cleopatra. Dit bed, ontworpen door Dick Cordemeijer werd een groot succes en is met 1.300.000 verkochte exemplaren het grootste succes in de geschiedenis van Auping.

Koninklijke erkenning van het Bedrijf

Sinds 1988 mag dit merk zich Koninklijk noemen, met de overname van het Eindhovense merk Zevenslaper haalde ze ook boxspring technologie in huis. Dit fundament leidde in 2015 tot wederom een nieuwe locatie aan de Maagdenburgstraat waar nieuwe innovaties op het gebied van bedden en matrassen worden ontwikkeld. Het bedrijf is nog steeds een familiebedrijf maar er zitten geen nazaten van Auping meer in de directie.

 

Nieuwe innovatie en ontwerpstijl van Auping

Vanaf 1963 werden de spiralen in de breedte gespannen, daarvoor werden ze in de lengte geproduceerd. Zo kon Auping opnieuw innoveren met verstelbare beddenbodems. Het verstellen moest eerst met de hand, al snel volgde een elektrisch model. In 1973 kwam een andere klassieker op de markt; de Aurora. Dit ontwerp van Frans de la Haye is uitgegroeid tot een ware klassieker, in verkoopcijfers alleen overtroffen door de Cleopatra.

Auping nu en in de toekomst

Op dit moment heeft Auping een breed scala aan producten voor de slaapkamer. Bedden, bedbodems, matrassen, boxsprings, kussen en toppers in verschillende collecties en uitvoeringen. Er is zelfs een app beschikbaar om het beste slaapritme te bepalen. Daarmee laat Auping zien dat ze niet in het verleden zijn blijven steken maar ook in de toekomst een superieur slaapcomfort willen bieden. Dit is een bedrijf waarbij het woord “slaapverwekkend” als compliment wordt ervaren.

Positionering, doelgroep en branding van Auping

Auping was ten eerste in staat om de beddenmarkt te innoveren. De spiraalbodems die het bedrijf ging leveren, ventileren veel beter dan elke andere bedbodem. Een goed ventilerend bed is belangrijk voor de vochtregulatie en de hygiëne. En omdat tot op de dag van vandaag nog altijd de spiraalbodem het meest toegepast wordt in matrassen, kan Auping de status van ‘uitvinder’ en ‘oervader’ claimen.

In de 21e eeuw springen Aupings reclameboodschappen niet meer in het oog dan dat andere campagnes doen, maar begin 20e eeuw wist het zich daar wel mee te onderscheiden en daardoor een beslissende groei in te zetten. In tegenstelling tot andere ondernemingen, zeker in de beddenmarkt, bouwde het al de jaren tien een merk op. Nu zou Auping in Nederland nog altijd een naamsbekendheid van 98 procent hebben, mede ook dankzij topmannen van deze tijd als Ton Anbeek.

Wat ook bijdroeg aan de groei van Auping, was dat het al vroeg het aandurfde om te differentiëren, zowel in prijs- als productcategorie. Zo staan in de catalogus uit 1910, behalve de originele ‘Auping Gezondheidsmatrassen’, ook goedkopere type bedden, voorzien van een houten raamwerk in plaats van een stalen frame. Verder breidde het de productie uit met vouwbedden, (auto)stoelen, banken, ledikanten, zadels en later ook brancards, operatietafels en rolstoelen. Op het moment dat de Eerste Wereldoorlog en de crisis elkaar opvolgden, wist het familieconcern op tijd zijn balans gezond te houden door weer producten af te stoten en het productieproces verder te automatiseren.

Strategie

De beddenfabrikant is gestaag blijven groeien, ook in de naoorlogse tijd. Een groot succes boekte het bedrijf in de jaren zeventig met het door Frans de la Haye ontworpen bedmodel Auronde, dat meer dan een miljoen maal is verkocht. Alleen de Cleopatra was nog succesvoller met 1,3 miljoen verkochte exemplaren. Ondertussen trok de familie langzaam de handen af van het bedrijf.
De huidige nazaten van Johannes Auping zijn nog altijd eigenaar en grootaandeelhouders van het bedrijf, maar hebben er geen bemoeienis mee. Zij ontvangen een klein deel van de winst. Sinds 1986 zetelt in de RvC ook de participatiemaatschappij NPM, die een aandeel van twintig procent in de beddenfabrikant heeft.

In de 21e eeuw had het bedrijf het in eerste instantie niet makkelijk. In 2005 moest het bedrijf van 330 naar 250 medewerkers saneren en leed het een verlies van 3,4 miljoen euro. Een jaar later boekte het echter op basis van een omzet van 59 miljoen euro weer een winst van twee miljoen euro. En de onderneming wist zich daarna ook succesvol door de crisis te werken, met het gegeven dat het bedrijf nu weer zo’n 400 medewerkers heeft en een omzet van 75 miljoen euro in 2010 noteerde. Onder andere China blijkt een belangrijke afzetmarkt.

De bedden- en meubelfabrikant heeft drie productielocaties in Deventer, één in Eindhoven en wil in 2013 nog een fabriek bouwen. Zo’n 700 dealers, plus een groep franchisers, zorgen voor de verkoop.

Doelgroepen

Men richt zich met name op het midden- en hogere segment. Echter, aangezien een goede nachtrust enorm belangrijk is en een bed meestal minimaal 10 jaar meegaat, is een investering in een goed bed of matras voor iedereen slim. Natuurlijk kan het een flinke aanschaf zijn, maar aangezien u er elke dag gebruik van maakt en omdat kwaliteit minstens zo belangrijk is als het aantal uren wat u slaapt, de kwantiteit dus, is het zeer verstandig om niet te besparen op uw bed of matras. Daarmee is Auping altijd een slimme keuze en daarmee in principe ook voor iedereen geschikt. Het is ook niet zo dat Auping perse een bepaalde doelgroep wel of niet target. In principe wil het merk Auping iedereen die op zoek is naar een goede nachtrust bedienen.

Pay-off en marketing

De slogan van Auping luidt ‘Better nights, better days’ wat aanduidt dat een goede nachtrust belangrijk is om een goede dag te kunnen hebben, waarbij Auping producten uiteraard bijdragen aan die goede nachtrust. Auping is in campagnes te zien zowel op radio als tv, en uiteraard online.

Winkels

Auping is onder andere te koop in de volgende fysieke winkels:

  • Auping Plaza (te vinden in Ede, Eindhoven, Amersfoort, Baarn, Zutphen, Almere, Zwolle, Utrecht, Doetinchem, Amsterdam, Nijmegen, Gouda, Cruquius, Beverwijk, Sliedrecht en Heerhugowaard)
  • Auping Premium Store
  • Auping Plaza Uden
  • Boonman bedden (Eindhoven)

Online is Auping te koop bij:

  • Beddenspecialist.nl
  • De outlet van auping
  • Profita.nl
  • Berden.nl
  • Ruwette.nl
  • Bedsbedding.nl

Nieuws rondom Auping

  • Levertijd Auping korter Auping reduceert levertijd met 2 weken - Auping heeft haar productieproces op radicale wijze anders ingericht en bracht daarmee de levertijd van de matrassen en bedden van het Nederlandse merk met de helft terug. Toen Johannes Auping zijn bedrijf begon als smederij in 1868 maakt hij nog kachels en fornuizen. Hij had waarschijnlijk niet verwacht dat bijna 150 jaar later het bedrijf zo groot zou zijn …

Stijl

dsd

Prijsrange

 

Producten en populaire modellen

Auping is vooral bekend door het houten bed ‘Auronde’, in 1973 ontworpen door Frans de la Haye. Dit model is een klassieker geworden waarvan inmiddels meer dan een miljoen exemplaren gemaakt zijn. Alleen de Cleopatra was nog succesvoller, met 1.300.000 verkochte exemplaren.

Sale

Saleperiode

Auping

Waar in de sale

Auping

Vergelijkbare merken

Tips voor het gebruik / aankoop